Ansök om insatser för personer med funktionsnedsättning
Den här tjänsten kräver inloggningVia denna e‑tjänst kan du ansöka om stöd i vardagen för personer med funktionsnedsättning enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och enligt socialtjänstlagen (SoL). Du kan ansöka för dig själv, för ditt barn eller som företrädare (till exempel god man eller förvaltare).
Exempel på stöd du kan ansöka om i den här e-tjänsten:
- Personlig assistans
- Hemtjänst
- Boendestöd
- Ledsagarservice
- Avlösarservice
- Daglig verksamhet
LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) är en rättighetslag som syftar till att ge dig som har stora och varaktiga funktionsnedsättningar goda levnadsvillkor.
Du har rätt att få hjälp enligt LSS om du omfattas av personkretsen (se punkterna nedan). Det krävs också att du behöver stöd i din vardag och att behovet inte tillgodoses på annat sätt.
- Personer som har en utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd
- Personer som blivit hjärnskadade i vuxen ålder genom yttre våld eller kroppslig sjukdom och därmed fått sin begåvning nedsatt
- Personer som har stora och varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som inte beror på normalt åldrande och därmed behöver omfattande stöd och service för att klara av vardagen.
Socialtjänstlagen är en lag som syftar till att ge personer skäliga levnadsförhållanden. Exempelvis för personer med en funktionsnedsättning.
Alla har rätt att ansöka om insatser enligt socialtjänstlagen. Behovet av insatsen behöver dock utredas.
Att få stöd enligt socialtjänstlagen är för de flesta insatser förenat med en avgift, exempelvis hemtjänst och trygghetslarm.
Att få stöd enligt LSS är i de flesta fall kostnadsfritt, men det finns några undantag:
- Om du bor i bostad med särskild service betalar du hyra och kostnad för mat själv.
- Om du har korttidsvistelse och/eller korttidstillsyn betalar du kostnaden för mat själv.
- Om barn får omvårdnad i annat hem än det egna tar kommunen ut en avgift. Detta prövas individuellt.
Läs gärna mer om ansökan om stöd och service på: www.sollentuna.se.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Privat telefonnummer
- Hälsouppgift
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Personuppgifterna sparas hos kommunen samt bevaras i de fall det finns beslut om att de ska bevaras och gallras när det finns beslut om att uppgifterna ska gallras.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
3 månader
Övrigt om lagringstid
Hur länge sparas dina personuppgifter i e-tjänsteplattformen och hos vård- och omsorgskontoret?
- E-tjänsteplattformen: E-tjänsteansökan finns kvar i e-tjänsteplattformen i 3 månader.
- Vård- och omsorgskontoret: Huvudregeln är att dina uppgifter sparas i fem år efter avslutat ärende och sedan förstörs eller raderas uppgifterna. Det finns undantag från huvudregeln. Undantaget gäller för personer som är födda dag 5, 15 och 25 i varje månad, där uppgifter arkiveras i forskningssyfte.
Mottagare av personuppgifter
Vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter på kommunens webbplats www.sollentuna.se (öppnas i ny flik).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du tycker att vi behandlat dina personuppgifter felaktigt kan du alltid ta kontakt med kommunens dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@sollentuna.se eller lämna klagomål direkt till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) https://www.imy.se/.
Kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten
e-post: imy@imy.se
tfn: 08 - 657 61 00
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
von@sollentuna.se
Kontakta vårt kontaktcenter
kontaktcenter@sollentuna.se
08 579 210 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Du eller din företrädare behöver e-legitimation för att kunna använda e-tjänsten.
- Om du får hjälp av en företrädare att fylla i ansökan behöver en fullmakt bifogas.
- Ansökningar som rör barn (under 18 år) kräver samtliga vårdnadshavares signatur.
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Företrädare
- Ansökan
- Bilagor
- Information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in
